Donderdag 27-10 - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Theo Dijk - WaarBenJij.nu Donderdag 27-10 - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van Theo Dijk - WaarBenJij.nu

Donderdag 27-10

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

27 Oktober 2011 | Bangladesh, Dhaka

Donderdag, de dag van vertrek. Vannacht buitengewoon slecht geslapen. Er was heel veel herrie vanwege een Hindoe feest. Om vijf uur beginnen de oproepen – of liever de opschreeuwingen – tot gebed en even later begint de buurvrouw aan haar dag. Om zeven uur eruit. Gisteravond al de koffer gepakt, al viel er niet veel te pakken. Zo veel mogelijk was er in gebleven om het verre van mieren en andere beesten te houden. Vroeg ontbeten om het appartement nog een beetje fris te maken voor als Ria vrijdag weer terug komt.
Om 9.00 worden we afgehaald door twee vrijwilligers en een Franse bezoeker die ook naar huis gaat, die ons naar Dhaka zullen begeleiden. Zij storten zich op de beide koffers en we gaan op weg. Bij de hoofdweg aangekomen begint het onderhandelen met een riksja man. Het is een vijfpersoons. Alleen de koffers hebben het formaat van twee flinke Bengalen, dus ik ben benieuwd. Het worden uiteindelijk twee riksja’s en de eerste etappe begint. Drie kwartier door Mymensingh. We beginnen de stad al een beetje te herkennen en menen soms te weten waar wij zijn. Het busstation is een grote chaos. Bussen staan kris kras door elkaar. Riksja’s en andere voertuigen bewegen er luid bellend en toeterend door heen. Verder is het geheel gevuld met mensen. Reizigers, afhalers en wegbrengers, bedelaars, verkopers chauffeurs en hun helpers. Ria wordt door een van onze begeleiders naar een loket geleid en krijgt ongeacht de rij die er staat te wachten onmiddellijk kaartjes voor ons. Dan is het wachten op de bus. De koffers gaan onderin. Ook daarvoor moet natuurlijk betaald. In de bus blijken we gereserveerde plaatsen te hebben. Dat lijkt nogal tegenstrijdig, gezien de chaos en de kwaliteit van het materiaal. Bovendien zitten er andere mensen op de voor ons aangewezen plaatsen. Die worden door onze begeleiders kundig verder gestuurd. De reis was schokkend, qua herrie, qua verkeersgedrag. In Dhaka werden we voor de deur van ons hotel uitgeladen. Het voelde wel een beetje gênant, om zo’n comfortabel hotel te worden ingeleid door begeleiders die een maand kunnen leven van de prijs van een kamer. En dan hebben we nog de goedkoopste kamer en die met 50% korting.
Het hotel is heerlijk schoon. Verre van rustig, zo direct langs de doorgaande weg. Een kleine lunch en vervolgens eerst eens even rusten. Jeempie, wat een bedden. Zacht, schoon, met gewone kussens. En dan een schone badkamer met een warme douche. De luxe kent geen grenzen. Voor morgen is het vervoer naar het vliegveld geregeld door het hotel. Nu alleen nog even eten en (weer) slapen.

• 27 Oktober 2011 - 11:11

Dick A.:

Hoi Theo prachtige verhalen!
    Goede reis en tot spoedig!
    Groet van Dick

• 27 Oktober 2011 - 13:14

Annekee:

Gefeliciteerd met de geslaagde missie! Ik verheug me op de mondelinge verslagen. Goede terugreis gewenst. Eerst nog een nachtje heerlijk slapen, wens ik je toe.