Maandag 2 augustus - Reisverslag uit Veliki Novgorod, Rusland van Theo Dijk - WaarBenJij.nu Maandag 2 augustus - Reisverslag uit Veliki Novgorod, Rusland van Theo Dijk - WaarBenJij.nu

Maandag 2 augustus

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

03 Augustus 2010 | Rusland, Veliki Novgorod

Maandag 2 augustus 2010
Vandaag wordt het vooral een reisdag. We gaan een kleine 400 km richting St. Petersburg zonder bezienswaardigheden tussendoor. Klokslag 9.00 uur verlaten wij Tver. De temperatuur is tot onze verrassing erg aangenaam. Het heeft vannacht dan ook behoorlijk gegoten.
Onderweg vertelt onze reisleidster over de ontwikkelingen van het Socialisme en het Communisme in de Sovjet Unie. Zij heeft de meeste dingen aan den lijve meegemaakt. Wat ik mij niet realiseer is dat de planeconomie vooral heeft gedraaid op dwangarbeiders.
Tegen 14.00 kwamen wij aan in Novgorod.
Plaatsje is druk. Het hotel is echt onder de maat. Het is vies en stinkt. Jaren verwaarloosd en zelden schoongemaakt. Dingen vallen van ellende uit elkaar. Sigaretten van de vorige gasten nog onder het bed. Douche werkt niet. Geen internet. Wat natuurlijk het ergste is. Dertig jaar geleden logeerde ik al eens bij een Intourist Hotel. Sindsdien is er weinig veranderd of verbeterd.
Op aanbeveling liepen we even naar het grootste winkelcentrum. Daar leek ook armoe troef, al was vrijwel alles er te koop.
We zitten nu op een terrasje na een korte wandeling door een nieuw en mooi Kremlin. Met cappuccino en prosecco.
Tweemaal de rivier gepasseerd waar arbeiders iets interessants aan het doen zijn met pijpen trekken onder de grond. Een tijdje staan kijken om te zien hoe het werkte.
Na veel moeite in sms-sen de jongens weer teruggevonden om samen te eten op een boot. Het was een heel avontuur, omdat wij niet duidelijk konden maken wat wij wilden en het personeel ons ook niets duidelijk kon maken. Het eten werd ook in etappes opgediend, maar uiteindelijk hebben we allemaal iets gekregen. Voor het nagerecht en de koffie zijn we voor alle zekerheid naar een andere gelegenheid gegaan.
Vroeg naar bed, al was het in de kamer nog steeds 27*, het is na Moskou en Tver al een hele verademing.

• 03 Augustus 2010 - 13:35

Irene:

Opmerkelijk dat ze nergens AC hebben voor de touristen. Ik zou dat hitte niet kunnen uitstaan. Hoe is het mogelijk dat jullie dit reis heb gekozen in de heetste zomer in de geschiedenis van Rusland! Sterke daar mee!

• 05 Augustus 2010 - 07:12

Anita:

Beste Theo,

Ik mis nog een paar dagen verslag....? Ook zie ik op het nieuws veel bosbranden in Rusland dus hoop ik dat het met jullie goed gaat. Veel plezier! En goeie terugreis!
    Anita