15-10 zaterdag - Reisverslag uit Mymensingh, Bangladesh van Theo Dijk - WaarBenJij.nu 15-10 zaterdag - Reisverslag uit Mymensingh, Bangladesh van Theo Dijk - WaarBenJij.nu

15-10 zaterdag

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

15 Oktober 2011 | Bangladesh, Mymensingh

15-10
Vandaag is Cor jarig. 65. Gefeliciteerd. Morgen een fijn feest gewenst.
Mijn dag begon met het wegbrengen van mijn broek, die korter gemaakt moest worden. Omdat steeds de schoenen uit moeten, liep ik alsmaar op de randen te trappen. De vermaker heeft zijn werk erg serieus genomen. Als ik nu op de rand zou willen trappen, moet ik eerst mijn riem los maken. Scheveningen …….
Eigenlijk is het niet waar: mijn dag begon na de gebruikelijke boodschappen met het kopen van een kussen om op te zitten. De stoelen zijn zo hard dat ik wondjes op mijn zitvlees krijg. Met een kussen gaat het beter.
Om 9.00 een bijeenkomst met onderwijzers over vredesonderwijs. Een enthousiaste groep hele jonge mensen die om hun studie te betalen voor een klein stipendium onderwijs geven op de basisschool. Voor dit lesgeven hebben zij een kleine voorbereidende cursus gekregen en twee maal per jaar volgt er een follow up. Een lastige klus, met grote klassen en weinig leermiddelen. Veel vragen over het beslechten van ruzies tussen kinderen, bijvoorbeeld over waar ze mogen zitten in de klas.
De bijeenkomst begon met het zingen van een lied over de mensheid die vrede nodig heeft en verdient, met daarna “vrede” in 12 talen. Hierna wordt een filmpje getoond over een jongetje dat ruzie krijgt met zijn beste vriendje, geweld gebruikt en het daarna weer goed maakt. De cursisten krijgen de vraag wat maakte dat zij er weer uit zijn gekomen. Opvallend is dat er heel concreet wordt gedacht en het moeilijk is een beetje meer afstand te nemen. De meesten geloven dat het was, omdat er sorry werd gezegd. Vervolgens werd naar aanleiding van een ander voorbeeld de vraag voorgelegd wat maakte dat een derde kon helpen bij het oplossen. Tenslotte wordt nog een win-win oplossing gevraagd voor de klassituatie.
In de middag een lang gesprek met broeder Eric over de mogelijke conflictsituaties in Bangladesh en de (on)mogelijkheid van mediation. De maatschappij is erg gebaseerd op macht. Dat merk je alleen al in het verkeer. De sterkste heeft altijd voorrang. Wie het hardste toetert krijgt gelijk. Zie dat als metafoor. Huiselijk is er sprake van veel geweld. Hoewel wij hier veel vrouwen ontmoeten die zich emanciperen, worden de meeste vrouwen onderdrukt. Er is veel seksueel en lichamelijk geweld in het gezin en de relatie. Wie moet wie vertellen hoe het “hoort”. Ook op andere terreinen wordt veel via macht en dreiging geregeld. Mensen wordt hun land ontnomen als ze geen goede relaties hebben. Zakelijk of politiek telt vooral macht. Dit alles weer in tegenstelling tot de vreselijk aardige mensen die wij de hele dag ontmoeten. Niet alleen bij het broederhuis, maar ook daarbuiten.
Vanavond weer zelf gekookt, om nog tijd over te hebben voor een bezoek aan de internet shop.

  • 15 Oktober 2011 - 16:54

    Theo Van Dijk:

    Hoi lieve Theo en Ria, wat doen jullie veel en wat maken jullie veel mee! Wat een avontuur. Ik wordt er wel stil van, het enorme verschil tussen onze twee werelden. Wij met al onze overvloed, en zij met bijna niets. Een mooie foto van jullie samen (in de riksja?), en Theo met zijn vriend! Fijn om je even te zien deze dagen - ook al is het op een foto. Je bent er nog, denk ik dan blij. En je lacht!

  • 15 Oktober 2011 - 16:56

    Annekee:

    die reactie was van mij dus. liefs!

  • 16 Oktober 2011 - 17:47

    Anne-Rose.:

    Nou Theo je geeft me wel moed om te komen met al je verhalen.
    Probeer me het een en ander voor te stellen maar denk wel dat het nog niet reeël is wat ik me bedenk.
    Zelf ben ik nu aan het proberen te ontstressen en mij werk wat af te sluiten. nog 3 weken werken en dan maar afwachten wat komen gaat.
    liefs anne-Rose. Trouwens het feestje bij Cor was heel gezellig en we zaten heerlijk in de zon.

  • 17 Oktober 2011 - 19:49

    Kees:

    Twee dagen voor je vertrek zat je bij ons thuis samen met vrouw, die toen Ria op haar hart drukte vooral niet van die lange verhalen rond te sturen. Ik geloof dat jij je oren toen even dicht had, want jij kan er ook wat van zeg!
    Maar zo te lezen ben je goed bezig. En fijn dat je je zo nuttig kunt maken.
    Werk ze en groetjes aa Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bangladesh, Mymensingh

Vrijwilligersproject Bangladesh

Recente Reisverslagen:

11 November 2012

Bangladesh 2012

31 Oktober 2011

Thuis

28 Oktober 2011

Op weg terug

27 Oktober 2011

Donderdag 27-10

26 Oktober 2011

Woensdag 26 oktober
Theo

Actief sinds 07 Maart 2010
Verslag gelezen: 86
Totaal aantal bezoekers 31841

Voorgaande reizen:

12 November 2012 - 02 December 2012

Bangladesh 2012

07 Oktober 2011 - 30 Oktober 2011

Vrijwilligersproject Bangladesh

25 Juli 2010 - 07 Augustus 2010

Moskou en St. Petersburg

Landen bezocht: