18-10 - Reisverslag uit Mymensingh, Bangladesh van Theo Dijk - WaarBenJij.nu 18-10 - Reisverslag uit Mymensingh, Bangladesh van Theo Dijk - WaarBenJij.nu

18-10

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

18 Oktober 2011 | Bangladesh, Mymensingh

18-10
Vanmorgen in bed gebleven vanwege erge verkoudheid en weinig slaap vannacht door diarree. Tot half elf min of meer geslapen en vervolgens aan het rond keutelen. Vanmiddag twee bijeenkomsten die ik mag leiden. Eén over conflictvaardigheden in schoolsituaties. Voor jonge onderwijzers. De andere voor de bewoners van het broederhuis over vergeving. Een nieuw onderwerp voor mij in de context van een soort training/voordracht.
De uitgangssituatie van de training van vanmiddag was erg onduidelijk. De vraag aan mij was: doe iets over conflictvaardigheden in het kader van vredesonderwijs. Niemand kon iets zeggen over de al aanwezige kennis en vaardigheden en de ervaringen van de deelnemers. Het waren erg jonge mensen waarbij de contactgroei tussen hen en mij aanvankelijk op een laag niveau bleef. Braaf kijken had men onder de knie. Gesproken over hun eigen conflicten en wat dat tot een conflict maakte. Dit in kleine groepjes laten bespreken bracht enige levendigheid. Vervolgens over het nut van communicatie bij het voorkomen en oplossen van problemen. Oefenen in gespreksvaardigheden.
De andere groep had een voor mij meer pastoraal karakter. Hij werd dan ook in de kapel gegeven. Vragen om een whiteboard klonk als vloeken in de kerk. Relatie gelegd met EGO en het maar de helft van het verhaal kennen. Vergeving als attitude en als vaardigheid. Levendige groep die veel persoonlijke ervaringen uitwisselde.
Vandaag regen en onweer. Bij het verplaatsen van de ene groep naar de andere werd een riksja voor mij geregeld met een plastic zak om niet al te nat te worden. Tijdens het onweer een enorme klap waarmee weer in de hele stad de stroom uit viel. Na afloop per riksja terug. Ria was al een tijd thuis en zat in het donker. Overal kaarsjes. Heel gezellig. Noedels op het menu. Nog steeds ziek, maar wel aan de beterende hand. Ik zit wel met een pet op in huis, om de wind van de propellers een beetje te temperen op mijn hoofd, in de hoop dat de verkoudheid zal afnemen. Nu om half negen hebben we weer licht. Bijna tijd om naar bed te gaan.

• 19 Oktober 2011 - 13:18

Judith Van Dijk: