Zondag 23-10 - Reisverslag uit Mymensingh, Bangladesh van Theo Dijk - WaarBenJij.nu Zondag 23-10 - Reisverslag uit Mymensingh, Bangladesh van Theo Dijk - WaarBenJij.nu

Zondag 23-10

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

23 Oktober 2011 | Bangladesh, Mymensingh

Zondag vandaag. Een gewone werkdag dus. Vanmorgen tijd om evaluaties te schrijven waarom werd gevraagd door Broeder Frank van alle activiteiten die ik heb meegemaakt, zodat de bevindingen op termijn eventueel ook kunnen worden gebruikt. Een hoop werk. Enerzijds wil men de blik van een buitenstaander om weer eens wat verder te kijken. Anderzijds voel ik de remming van de buitenstaander die niet vanuit zijn Nederlandse gezichtspunt de Bangladese situatie wil beoordelen. Kortom: wikken en wegen.
Vanmorgen tijdens en na het ontbijt een training voorbereid met Ria voor de aankomende onderwijzers voor de CP groep: ernstig gehandicapte kinderen die vaak intellectueel weinig mankeren, maar door hun handicap geen onderwijs hebben gehad. Hoe bouw je een onderwijs situatie op binnen het kader van een dagverblijf met onderwijzers die (nog) geen ervaring of training als onderwijzer hebben. Weer een hele uitdaging. Zo thuis zittend aan mijn laptop vaak behoefte voelend om ervan weg te lopen vanwege de lastigheidsgraad ook maar wat huishoudelijke taakjes gedaan zoals het vegen van het hele huis en het schoonmaken van de afvoerput. Een smerig, maar dankbaar werk.
Tot nu toe hebben we geluk gehad met de mieren waarvoor Ria altijd waarschuwde, maar nu hebben ze ons gevonden, of in ieder geval ons eten. Hoewel het hoog is opgehangen en met Duck tape is dicht geplakt blijven ze dappere en vaak succesvolle pogingen doen ons eten voor te proeven.
Bij de lunch kennis gemaakt met een groep bezoekers die in Frankrijk bij L’Arche werken en nu hier eens komen kijken hoe dat in andere omstandigheden gaat.
In de middag met Ria een cliënt-bespreking gedaan bij een van de gezinsvervangende tehuizen. Veel vragen door medewerkers die bedroevend weinig opleiding hebben gekregen voor ze hier zijn gaan werken. Wel veel liefde en inzet voor de bewoners.
Wij zijn een goed team en hebben samen heel wat kennis en ervaring in huis. Naast veel praktische tips en ervaringen ook vooral de boodschap geprobeerd over te brengen om niet te proberen de cliënten aan het systeem aan te passen, maar het systeem er voor de cliënten te laten zijn. En passant hebben we ook het nut van de gebruikte vorm van gebedsdiensten voor de cliënten besproken. Nog net geen vloeken in de kerk, hoewel…
Na het werk (en door Ria passen van haar nieuwe jurken) samen een wandeling van een uurtje gemaakt langs de rivier. Stikke donker. Wel heel druk. Alle jongeren van Mymensingh lijken ’s avonds naar de rivier te trekken.

• 23 Oktober 2011 - 14:12

Ko Verlare:

Hoi Theo,
    zojuist de foto's gezien. veel deja vu's van m'n reizen naar india . Prachtig en vaak ook zo hard. Geniet er ondanks het vele werk van ! tot in nat Nederland, vr gr ko

• 23 Oktober 2011 - 16:51

Jos Van Dijk:

ha Theo,

het is weer een mooi verhaal. Het is bijna niet bij te houden al die verhalen lezen.
    jullie maken een hoop mee en doen veel goed werk. houdt het nog even vol. vooral het eten ect,
    Liefs Jos

• 23 Oktober 2011 - 20:28

Annekee En Marianne:

Lieve Ria en Theo,

We lezen vanuit Frévent jullie belevenissen. Dat de evaluaties Theo veel hoofdbrekens kosten, voelen we met je mee. We vragen ons telkens af hoeveel geluk we eigenlijk hebben, om in het rijke deel van de wereld te wonen en zoveel mee gekregen te hebben in ons leven, zowel materieel als anderszins. We kunnen ons bijna niet voorstellen hoe het leven is als je dat moest missen en ook nog een ernstige lichamelijke handicap hebt. We kunnen ons wel voorstellen dat het af en toe pijn moet doen om daar tussen je werk te doen, hoe goed dat ook kan bijdragen aan het leven van de mensen daar.
    Hier hebben we vandaag zondagsvisites gebracht aan Vincent en Mimi, René en Paulette. De laatste moesten we een beetje voorlichten: Bangladesh is toch heel iets anders dan de Ardèche, waar zij dacht dat je verkeerde. Daarnaast heeft de treurberk een zeer grondige snoeibeurt gehad. We hopen dat Cor tevreden is .......
    Lieve groet voor jullie beiden!

• 24 Oktober 2011 - 16:41

Anne-Rose.:

Hoi fijn dat jullie de medewerkers een hoop kan vertellen.
    Hopelijk hebben zij er iets blijvends aan.
    liefs Anne-Rose.

• 24 Oktober 2011 - 21:32

Pamela:

Hallo Theo (en Ria),
    Je houdt met je uitgebreide, levendige en invoelende verslagen menigeen aan de computer gekluisterd! Wel balen dat het eten je niet zo goed is bevallen. Ook heel bijzonder om daar als broer en zus zoveel goeds voor de gemeenschap te leveren en uit te dragen. Super! Geniet nog van je laatste dagen in Bangladesh met de koningen en koniginnen en een goede reis terug, Pamela.