Woensdag 14 november 2012 - Reisverslag uit Mymensingh, Bangladesh van Theo Dijk - WaarBenJij.nu Woensdag 14 november 2012 - Reisverslag uit Mymensingh, Bangladesh van Theo Dijk - WaarBenJij.nu

Woensdag 14 november 2012

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

14 November 2012 | Bangladesh, Mymensingh

Woensdag 14 november 2012
De eerste werkdag. Vanmorgen om 7.00 ging de wekker. Wij waren vanwege de tijdverschillen allang wakker. Met Ria was het waken of snurken. Met mij ging het naar ik hoorde hetzelfde.
Om 9.00 meldde ik mij bij het centrum waar onder andere het vredesonderwijs wordt georganiseerd en Diversity wordt gepropageerd.
Vanaf half tien mocht ik met 16 vrijwilligers technieken van conflicthantering trainen aan de hand van praktijksituaties.
Zoals ik vorig jaar schreef neemt MACHT in Bangladesh een voorname plaats in bij het oplossen van conflicten en problemen. Dat geldt volgens de deelnemers ook in de Rechtspraak waar de rijken en machtigen vrijwel per definitie gelijk hebben en de minder bedeelden geen geld hebben voor rechtszaken en/of advocaten.
Dat betekent dan wel dat hen ongestraft dat kleine beetje dat zij wel hebben ook nog afgepakt kan worden.
Kranten staan bol van corruptiezaken. Zelfs zo vol, dat weinig mensen er meer aandacht aan besteden.
Voor de vrijwilligers was nieuw dat je een gesprek meer systematisch kan aanpakken en er niet direct in hoeft te duiken. Ook dat de gespreksleider of bemiddelaar geen oordeel hoeft te geven was nieuw. Sommigen ervoeren dat als een opluchting. Voor anderen leek het toch afbreuk te doen aan de status van de onafhankelijke bemiddelaar.
De vrijwilligers waren vooral van goede wil. Er werd stevig geoefend. Toch was het lastig hen verder te brengen dan de concrete voorbeelden die al werden gegeven.
Bij de evaluatie wisten de meesten toch – zij het heel omstandig, naar ’s lands wijs – aan te geven wat ze vandaag leerden en wat ze gingen oefenen.
Rond half vijf trof ik Ria in Katsjadulimor. Wij deden een bakkie (thee met veel suiker en gecondenseerde melk) en namen daar een aardappel pannenkoek. Ria met en ik zonder te hete gerechten.
Nu zitten we in ons gezellige kamertje. Ria zoekt de drie koffers speelgoed uit die wij hebben meegesleept. Zo dadelijk een gezonde maaltijd en dan weer naar bed.

• 14 November 2012 - 14:00

Eva:

Jullie zijn alweer helemaal 'thuis' daar zo te horen! en lekker meteen aan het werk!
    Hier ging deel 1 ook goed! Straks deel 2! ;)
    Groetjes

• 14 November 2012 - 16:10

Ria:

over dat snurken wil ik het nog wel even hebben. !!
    Ook over dat nagelborsteltje van jou, het lijkt wel een bengaalse !!
    Liefs Ria

• 14 November 2012 - 16:35

JOS:

Ga Lekker aan de slag met jullie goede werk. Jos

• 14 November 2012 - 17:26

Anne-Rose:

Hoi Alles klinkt weer zoals het hoort!
    Probeer toch lekker te sapen en gezond te eten.
    Liefs Anne-Rose.

• 14 November 2012 - 17:51

Marian Van K.:

Nou, jullie zitten er alweer helemaal in na zo'n bewogen reis.
    Gewoon weer de draad oppakken waar je was gebleven.
    Klinkt gezellig zo samen, veel succes.
    Leuk de verslagen lezen en blijkbaar gaat het met internet ook goed.

• 14 November 2012 - 19:03

Anneke:

Fijn dat de reis (al wel met wat strubbelingen) verder goed verlopen is.
    En ik lees wel dat het wer vetrouwd is voor jullie. En zal wel goed slapen zijn in stereo gesnurk.
    Ik wens je veel succes met je trainingen daar.

• 14 November 2012 - 19:41

Annekee:

Zo te lezen zijn jullie al weer lekker op dreef meteen vanaf dag 1! Hoe ziet jullie flatje er uit?

• 14 November 2012 - 21:55

Harrie:

Nou Theo,
    Voor zo'n eerste dag heb je al veel bereikt volgens mij.
    gaat lekker zo te horen.
    Hier heb ik nog twee electrische insectenvangers voor jullie. Helaas niet meegegeven.
    Goed voor de volgende keer.

Groet,

Harrie