Dinsdag 27 november 2012 - Reisverslag uit Mymensingh, Bangladesh van Theo Dijk - WaarBenJij.nu Dinsdag 27 november 2012 - Reisverslag uit Mymensingh, Bangladesh van Theo Dijk - WaarBenJij.nu

Dinsdag 27 november 2012

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

27 November 2012 | Bangladesh, Mymensingh

Dinsdag 27 november 2012
Opnieuw rustig aan begonnen, ook omdat ik weet dat ik hard aan de slag moet zodra Ria weer terug is.
Gisteravond hebben we tot laat pictogrammen uit zitten zoeken voor de training over autisme van morgen. Vanmorgen gebruikt om deze aan te passen en het goede formaat te maken en weer naar de printer. Hiervan was de cartridge leeg, zodat alle pictogrammen een witte streep in het midden kregen. Geen nood. De eigenaar maakte de printer open, haalde de cartridge eruit, schudde er flink mee, deed deze terug en zei: “Zo, nu kun je weer een tijdje verder.” En dat was ook zo.
Vervolgens naar de fotowinkel in de Notenbazar om ze te laten plastificeren. Vanavond klaar. Om voldoende beweging te krijgen en mijn fysio gerust te stellen ben ik teruggelopen. Ruim een half uur.
Via Linda uit Nederland had ik gehoord dat er weer een brand was geweest in Dhaka. Was nogal ernstig en vandaag stonden de kranten ervan vol in Bangladesh. Er werd overal schande van gesproken. Vooral ook, omdat de mensen niet konden en mochten vluchten tot het te laat was.
Een kort inzicht in hoe het gaat (volgens de krant) Zaterdagavond:
6.30 uur brand ontdekt op de begane grond in een gebouw van vijf verdiepingen met naaiers en naaisters.
6.45 uur brand-alarm gaat af. Productie managers dwingen de medewerkers door te werken, ondanks het alarm.
7.00 Werker negeren de bevelen van de managers en beginnen te vluchten. Rook belemmert een veilig heenkomen. Deuren zitten op slot om te voorkomen dat werkers tijdens het werk naar buiten gaan.
7.15 Werkers proberen te vluchten door ramen in te slaan en naar buiten te springen en te klimmen. Mensen van buitenaf zetten bamboe stokken tegen de muren om hen te helpen.
8.00 uur De brandweer arriveert
7.00 volgende morgen: het vuur is onder controle.
Moeilijk om niet razend te worden.
Wij hebben er zelf dus weinig van gemerkt en gaan rustig door met onze programma's.
Bij de broeders zou ik weer een workshop geven. Ik had al een paar keer gevraagd aan broeder Frank om een onderwerp, maar hij zei: “Bedenk zelf maar een onderwerp, want je maakt er toch steeds iets anders van!” Ik moest hem even goed aankijken om te begrijpen dat dat een compliment was.
De workshop zelf was heel leuk. “Roadmap to a life that matters”. Jongens vooral uitgedaagd over zichzelf te praten en zichzelf en anderen te bevragen. In het begin waren ze heel schuchter. Bang om verkeerde antwoorden te geven. Aan het einde waren ze bijna niet te stuiten. Zelfs de broeder die vertaalde begon los te komen.
Vanavond hoefden we niet bij iemand te gaan eten. Samen met Ria weer naar onze theeshop. Thee en pannenkoeken met suiker. De Bengalen lachen zich rot om onze eetgewoonten.
Net met Ria het programma voor morgen geoefend. Morgen speelt Ria kind, dus voor Marianne zit er geen filmpje in.

• 27 November 2012 - 17:53

Corine:

Hallo Ria en Theo,
    Wat een boeiende verslagen van jullie allebei! Ik kan me verplaatsen in de uitdagingen waar Theo voor staat, het overbruggen van een enorme cultuurkloof als het om leren gaat.
    Bijzonder hoeveel verschillende dingen jullie doen! Van hieruit lijkt het of dat met het grootste gemak gaat. Het lijkt ook of jullie het allemaal heel ontspannen doen, meer dan de vorige keer.
    Jullie foto-album is mooi overgekomen. Wat een kleurrijke omgeving!
    Nog heel veel succes en plezier en goede reis terug!
    Corine

• 27 November 2012 - 19:23

Anneke:

Ja, over de brand in Dhaka stond hier ook in de krant. En vroeg me inderdaad af of jullie daar wat van mee krijgen daar. Die mensen werken daar voor een honger loontje volgens mij onder erbarmelijk strenge omstandigheden. En dan kleding maken voor o.a. nederland (C&A).
    In en in triest.

Voor morgen veel succes met het stukje opvoeren over autisme met Ria.

• 27 November 2012 - 21:07

Marian Van K:

Ja de brand hoorden we ook in het nieuws, afschuwelijk en nog erger als je je verslag erover leest.
    Wat is een mensenleven waard daar.
    Wat goed, dat je je lichaamsbeweging niet vergeet.
    Het team van Dijk is wel ijzersterk zo samen.

• 28 November 2012 - 10:10

Julian Nijland:

Hallo,

ik heb samen met een vriend van mij dit jaar de opdracht gekregen voor ons profiel werkstuk om een businessplan te maken voor een kleine winkel in Bangladesh. Dit moet worden gerund door mensen met een beperking.

Hierbij stel ik de vraag of jullie zo af en toe wat vragen over Bangladesh willen beantwoorden.

Gr. Julian Nijland

• 28 November 2012 - 10:16

Wijcher:

Je zou die managers volgens mij zo naar de ICC kunnen doorverwijzen,
    want wat zij deden is niks minder dan het schenden van mensenrechten.
    Je zou erom lachen als het niet om van te janken was.

• 28 November 2012 - 10:37

Marianne P:

Jammer van dat filmpje! Ik zou jullie allebei wel bezig willen zien: is het niet spelend, dan wel hard werkend om het leven van de Bengalen een beetje leefbaarder te maken.
    Hartelijke groet,
    Marianne P.