Dinsdag 27 juli 2010 - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Theo Dijk - WaarBenJij.nu Dinsdag 27 juli 2010 - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Theo Dijk - WaarBenJij.nu

Dinsdag 27 juli 2010

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

27 Juli 2010 | Rusland, Moskou

Dinsdag 27 juli 2010.
Annekee is vandaag voorlopig in bed gebleven.  Te moe en een beetje kou gevat gisteren.
Bij het ontbijt is de verleiding groot. Er is zoveel lekkers voorhanden. Ik blijf braaf bij mijn twee sneetjes, maar kijk met een schuin oog naar wat de jongens straffeloos wegwerken.
Het voorgestelde vrije programma bestaat uit veel parken, kerken en een paar musea.
Als voormalig voorzitter van de voormalige CPS, Communistische Partij Schiermonnikoog, moest Thijs wel een bezoek brengen aan het mausoleum van Lenin. Afgaande op de enorme wachtrij is hij (Lenin) dood ook erg populair. Ik zit rustig op een muurtje in de schaduw tot dat de mannen hun plicht hebben gedaan.
Bij nader inzien toch maar aan de koffie om al vrij snel te worden verrast door de jongens. De rijen waren lang, maar de turn-over groot. Een lekkere plek en koel genoeg, dus we zijn er blijven lunchen.
Vervolgens weer naar het Rode Plein. Langs de muur met (begraven) staatshelden en nogmaals het Mausoleum, op naar de Basilius kathedraal. Deze bestaat uit negen afzonderlijke kerkjes. Het geheel werd opgericht door Iwan de Verschrikkelijke ter viering van de overwinning op de Tartaren. Binnen een schat aan ikonen. Ook een vierkoppig mannenkoor dat vrijwel perfect orthodoxe gezangen ten gehore bracht. Een lust voor het oor.
De verdere instructies van onze reisleidster volgend, staken we Moskwa over en het verversingskanaal om zo in een heel ander Moskou te komen. Laagbouw. Kleine kerkjes. Een park met een grote verzameling beeldhouwwerken die elders werden verwijderd, maar niet werden vernietigd. We kwamen onder andere Chopin tegen en Einstein.
Onderweg nog even in een restaurantje binnen gegaan, vooral voor een sanitaire stop. Na bijna een half uur had nog steeds niemand het idee gekregen onze bestelling op te nemen en zijn we - geheel gerustgesteld - maar weer gegaan.
Onderweg nog een prachtige supermarkt bezocht. Kwaliteit Harrods. Als oude kruidenier moeilijk voorbij te lopen. Veel exclusieve waren op vis- en vleesgebied. Exclusieve broodsoorten. Voor gewone Moskovieten onbetaalbaar. Ik kocht er een kwart litertje verse melk Wijcher voor zichzelf een kindersurprise.
Annekee blijkt bij terugkomst in het hotel weer een beetje opgeknapt. Onze reisleidster heeft een beetje voor haar gezorgd en boodschappen gedaan. Vers fruit, yoghurt en andere gezonde zaken. Ze gaat nog niet mee eten vanavond.
De vier mannen zitten nu in de lobby van het hotel, omdat daar gratis WiFi is. Thijs bewerkt een symfonie van Shostakovich voor orgel. Af en toe delibereren we over een handige transitie van de contrabas naar orgelpedaal om het speelbaar te houden en toch ook het karakter van het stuk te behouden.
Hessel zit aan de laptop om zijn lief te schrijven. Wijcher heeft hier even de ogen dicht. Kortom een vreedzaam samenzijn, ondanks Annekees afwezigheid

• 27 Juli 2010 - 19:20

Dick:

Theo geniet er maar van, het klinkt reuze gezellig met die drie bezige boys en die twee brave sneetjes. Annekee, beterschap.
    Groet van werkpaard Dick

• 27 Juli 2010 - 23:07

Harrie:

Dag heren en Annekee,

Wat leuk om jullie verhalen zo te lezen! En met de foto's erbij krijg ik een aardig beeld van Moskov. Ik had werkelijk het beeld van een stoffige stad met ingezakte fabrieken en veel bouwvallen waar bedelaars en zwervers handenwarmend bij een vuurpot Wodka zouden drinken. Dat is natuurlijk het beeld dat het westen jarenlang aan ons heeft voorgelegd. Dat het daar ook erg heet kon zijn, ja, daar had ik echt nooit bij stil gestaan.
    Gaat het weer een beetje met Annekee? Fijn dat ze verwend wordt maar toch jammer dat ze zich in moet houden nu jullie in zo'n mooie stad zijn.
    Een stagiare bij mij, die oorspronkelijk uit die uit die regio komt, zegt mij dat 10% nu heel rijk is en 90% arm terwijl vroeger iedereen het goed had. Is daar iets van te merken?
    Geniet er nog van met z'n vijven en ik ben benieuwd naar het vervolgverhaal.

Groet, Harrie