Maandag 19 november 2012 - Reisverslag uit Mymensingh, Bangladesh van Theo Dijk - WaarBenJij.nu Maandag 19 november 2012 - Reisverslag uit Mymensingh, Bangladesh van Theo Dijk - WaarBenJij.nu

Maandag 19 november 2012

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

19 November 2012 | Bangladesh, Mymensingh

Maandag 19 november 2012
Vandaag wakker geworden met de melding vanuit Nederland dat er in Dhaka, Bangladesh, dat er een grote brand was geweest in de slums. Indrukwekkend nieuws, 11 doden groot aantal gewonden en honderden mensen dakloos en bezitloos. Mensen in de slums hebben al verschrikkelijk weinig, maar na zo’n brand hebben ze helemaal niets meer. De overheid ziet hierin geen taak voor zichzelf. Het wonen in de slums wordt nog veel als eigen schuld gezien.
De mensen in Mymensingh waren niet zo erg onder de indruk. Dit gebeurt een aantal keren per jaar, en dat is nu eenmaal zo. Zal wel een sigaret geweest zijn, of het tegen elkaar komen van elektriciteitskabels die in de slums vaak bloot worden gebruikt. Meestal ook niet legaal. Extra gevaarlijk dus.
Tijdens de training valt weer op hoe weinig de trainees gewend zijn iets echt in de praktijk te brengen. Luisteren, aantekeningen maken en van buiten leren zijn meer de gewoonten dan uitproberen. Je hoeft er nog net niet met de zweep over om ze aan de gang te krijgen. Als ze eenmaal bezig zijn, leven ze op en vinden ze het leuk. Er moet echter eerst veel worden overwonnen.
Stap voor stap enkele vaardigheden doorgenomen: voordoen, nadoen, zelf doen. Het vraagt veel tijd en energie, maar de opluchting dat het niet alleen doordringt, maar ook in de vingers komt is een grote beloning voor mij.
Na het werk kwamen collega’s van Ria de twee kisten met materialen halen. Daarvoor hadden ze ook nog twee dragers georganiseerd en een busje.
Bij broeder Frank, waar wij het geld voor de rolstoelen gingen afleveren werden we verwend met Nederlandse soep. Het is daar hier wel geen weer voor, maar smaakte toch prima. Na afloop nog even naar ons theehuisje en met een motorriksja naar huis.
Ria moet nog 15 verslagen maken, dus daar heb ik geen kind aan.
We zitten overigens weer zonder licht, dus misschien zijn we zo uitgewerkt.

• 19 November 2012 - 16:16

Anne-rose Van Dijk:

Hoi Nou dat bericht over Dhaka deed me wel griezelen.
    Het komt de mensen zeker niet te goede daar zielig hoor.
    Maar ze zijn ook bikkel hard daar dat ze er nauwelijks notie van nemen.
    Maar misschien zal ik ook wel zo worden.
    Succes verder liefs Anne-Rose.

• 20 November 2012 - 02:41

Harrie:

Ha Theo,

Nederlandse soep? Ik ben benieuwd wat voor soep dat dan wel is geweest.
    Van Ria hoorde ik dat jij spinnen van 10 cm vangt. Knap hoor!
    Fijn dat de training goed verloopt. Knap hoor, dat je dat daar aandurft.
    Veel succes de komende dagen.

Groet,

Harrie

• 20 November 2012 - 19:01

Anneke:

Nou soep uit holland dat moet toch lekker zijn ook als het warm is, het zal toch geen erwtensoep geweest zijn.
    Mooi dat je de trainees toch anders aan het denken kunt zetten om ook de theorie om te zetten in praktijk dat moet vast een goed gevoel geven.
    Zo heb je zeker eer van je werk.

Wat een trieste bedoeling met die brand voor die mensen ze vallen zo van de ene armoe in de andere armoe.

Nog heel veel succes met je werk en de muugen en spinnen maar zonder electriciteit zal je daar weing hinder van hebben.

• 25 November 2012 - 18:52

Wijcher:

Misschien kan je ze wat zangoefeningen laten doen,
    gedeelde gêne is een geweldige ijsbreker!