Zaterdag 24 november 2012 - Reisverslag uit Mymensingh, Bangladesh van Theo Dijk - WaarBenJij.nu Zaterdag 24 november 2012 - Reisverslag uit Mymensingh, Bangladesh van Theo Dijk - WaarBenJij.nu

Zaterdag 24 november 2012

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

24 November 2012 | Bangladesh, Mymensingh

Zaterdag 24 november 2012
Vandaag liep om 6 uur de wekker al weer af. We vonden het allebei moeilijk om er uit te komen na de lange reisdag van gisteren. Bovendien hadden we het allebei koud in bed en leek het daarbuiten nog kouder. Halverwege de nacht had ik mijn trui al opgezocht. Vanavond beter voorbereid naar bed. In Manikonj was het juist moeilijk de hitte buiten te houden.
Toch maar opgestaan. Ria ging vandaag zo vroeg naar de bakker dat ze zonder brood terug kwam. De oven was nog niet opgestookt en de bakker zelf nog niet aanwezig. Dan eerst maar douchen en de gewone huiselijke dingen doen. Een half uur later was er wel brood. Normaal nemen we samen drie pannenkoeken, maar dat wordt te weinig. Het begint ons steeds beter te smaken.
Toen ik bij de trainingsruimte aankwam was alles nog op slot. Ik werd wel binnen gelaten maar was toen in de ruimte, zonder iets, geen stoel, geen tafel, alleen een lege vloer. Na 20 minuten kwam iemand mij een stoel brengen. Hopelijk begint de training vandaag min of meer op tijd.
Ik heb de groep een aantal exemplaren van “Getting to Yes” bezorgd met het verzoek dit te lezen. Ik ben benieuwd.
Het trainen is millimeterwerk. Heel langzaam, ook door de vertalingen, stapje voor stapje oefenen.
De Harvard regels waren ondanks het huiswerk nog niet bekend. Hilarische situaties bij het uitleggen van de eerste regel: Scheidt de persoon van het probleem.
De deelnemers doen hun uiterste best, maar hebben nog weinig ervaringen in het anders naar problemen kijken. Het is voor henzelf al een cultuuromslag om niet te oordelen maar neutraal te bemiddelen. De meesten hebben de afgelopen dagen ook thuis geoefend met anders communiceren. Ze vonden de ervaringen verrijkend, maar er werd vooral ook hartelijk gelachen om de effecten op hun vrienden, kennissen en huisgenoten.
Na de training werd ik door Ria opgehaald om naar wat wij noemen “Notenbazaar” te gaan. Je kunt er geen noten kopen, maar zo klinkt dat stadsdeel in onze oren en we worden daar steeds heen gebracht wanneer we dat tegen de tempo bestuurder zeggen.
Ria had veters nodig voor schoenen van de kindjes. Wij wisten daar enkele schoenwinkels, dus dat zou geen probleem zijn. Behalve natuurlijk dat schoenwinkels in Mymensingh geen veters verkopen.
Dan eerst maar aan de Lassie en naar de fotograaf om enkele foto’s van huisbezoeken en het team uitje van gisteren af te laten drukken. Terwijl dat werd gedaan, wandelden we de stad verder in op zoek naar veters en naar de oude man die daar vorige week stond te bedelen om hem iets extra’s toe te stoppen. Helaas konden wij hem niet vinden. Wel een mannetje – gehandicapt maakte zijn oude moeder ons duidelijk – die mijn schoenen poetste.
Met foto’s terug naar onze thee-shop om pannenkoeken te eten en thee te drinken.
Nu zitten we weer in ons huisje en is Ria hard aan het werk om de verslagen af te maken van alle geteste kinderen, zodat een verder overzicht kan worden gemaakt van benodigde materialen en hulpmiddelen.

• 24 November 2012 - 16:45

Marian Van K.:

Boeiend die Harvard regels, ik heb ze opgezocht, kunnen wij ook nog veel van leren.
    Al gaat het met kleine stapjes, geweldig dat ze ermee aan de slag gaan, het is zeker niet voor niets.
    Leuk, dat jullie ook tijd hebben voor een uitstapje.
    Het is weer een heel avontuur.
    Erg hilarisch af en toe.

• 24 November 2012 - 17:27

Anne-Rose:

Nou het wordt al snel koud daar.
    Wat leuk dat het eten je beter bevalt dan vorig jaar.
    Hopelijk komen jullie snel bij van het reizen.
    Groetjes Anne-Rose.

• 24 November 2012 - 17:41

Dick Allewijn:

Hi Theo

Wat een leuke dingen maak je weer mee daar!
    Getting to yes in Bangla Desh je zou het niet verzinnen.
    Net retour uit buurland Birma.
    Daar zegt iedereen op elke vraag " yes".
    Is het station rechtdoor? Yes.
    Is het station rechtsaf? Yes.
    Een grote oefening dus in open vragen stellen!
    Wanneer reis je terug?
    Hier koude motregen!
    Groet van Dick

• 24 November 2012 - 18:46

Annekee:

Dag lieverd. Je schrijft het luchtig, maar wat een ramp lijkt me vanochtend geweest. Eerst vernikkelen in je bed - ik ken je, als je zelfs opstaat om iets aan te doen is het echt niet uit te houden zo koud - en dan moeten opstaan om 06:00 terwijl je nog bekaf bent. Vervolgens is het buiten bed nog kouder dan er in. En dan ga je onder de douche - maar is dat dan ook weer een koude?! Vervolgens ga je vanuit je goeie hart een training geven om niet, en dan laten ze je twintig minuten in je uppie staan in een lege ruimte zonder stoel (en ook in de kou?). Waar haal je je motivatie dan nog vandaan? Ik bewonder je al zo lang ik je ken, maar nu stijgt mijn respect tot ver boven de wolken.
    Hier in Frevent is het buiten koud en nat, maar in huis heerlijk warm en droog, en met een kruik ook lekker warm in bed. Ik zit al te bedenken hoe ik je verschrikkelijk kan gaan verwennen als je weer thuis bent!!

• 24 November 2012 - 19:04

Anneke:

Zo te horen heb je het prima naar je zin,in ieder geval niet ziek geweest? Vervelend voor je dat het daar snachts zo koud is en er dan ook nog vroeg uit te moeten.
    Het lijk me wel vermoeiend als jou verhaal steeds vertaald moet worden de trainingen duren zo 2 keer zo lang maar zullen daar wel al de tijd hebben. Mooi dat je de mensen daar op deze manier anders aan het denken kan zetten en hierdoor ook op een ander manier gaan comminiseren.

En heb Ria haar veters nog ergens kunnen kopen?

Nog 1 week en dan zit het er al weer op, veel succes de laatste dagen.

• 25 November 2012 - 19:35

Wijcher:

Ik zit zelf nu ook aan de pannekoeken!
    Maar hadden jullie last van midnight munchies dat tante Ria zo vroeg naar de bakker gaat?
    geef nog even door hoe laat jullie volgende week op het vliegveld zullen zijn.